Motarjemsho

وبلاگی برای آموزش فنون ترجمه انگلیسی به فارسی

Motarjemsho

وبلاگی برای آموزش فنون ترجمه انگلیسی به فارسی

Motarjemsho

من در این وبلاگ قصد دارم به معرفی رشته مترجمی زبان انگلیسی، روش های مترجم حرفه ای شدن ، کسب درآمد از ترجمه و غیره بپردازم. امیدوارم که مطالب جالب و مفید باشند.

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان
يكشنبه, ۱ دی ۱۳۹۸، ۰۵:۳۰ ب.ظ

ترجمه چیست و مترجم کیست؟ | وبلاگ مترجم شو

در وبلاگ مترجم شو قصد دارم به آموزش فنون ترجمه انگلیسی به فارسی بپردازم. و در اولین پست می خواهم به معنای ترجمه و مترجم، انواع ترجمه و تفاوت آنها بپردازم و در پست های بعدی با مقدمات و نکات مهم تر رشته مترجمی زبان انگلیسی آشنا شویم.

پس با این مطلب همراه باشید. لطفا نظرات ارزشمندتان را با من به اشتراک بگذارید و در نظرسنجی به این مطلب امتیاز دهید.wink

ترجمه چیست-translate

مقدمه

از ابتدای تاریخ بشر ترجمه یکی از مهم ترین نیازهای انسان بوده است. ما به کمک فن ترجمه می توانیم بین فرهنگ های مختلف ارتباط برقرار کنیم. پس برای تسهیل برقراری ارتباط بین زبان های مختلف و تبادل فرهنگ زبان مبدا و مقصد ضروری است. رشته مترجمی زبان انگلیسی یکی از رشته های دانشگاهی برای علاقمندان به فن ترجمه و دوستداران زبان انگلیسی است. پس اگر شما هم به رشته مترجمی علاقمند هستید، دوست دارید از این رشته اطلاعاتی کسب کنید و یا حتی اگر دانشجو این رشته هستید، با وبلاگ مترجم شو همراه باشید تا به نکاتی درباره ترجمه بپردازیم و کمی بیشتر با آن آشنا شویم.

ترجمه (Translation) چیست؟

  • معنای لغوی ترجمه: روایت، گزارش و برگرداندن مطلبی از زبانی به زبان دیگر.

  • معنای تخصصی واژه ترجمه: درک زبان مبدا و معادل یابی کلمات و عبارات تخصصی، عمومی و محاوره ای زبان مبدا در زبان مقصد است.

نکته: اگر با Google Translate آشنا باشید، شاید تصور کنید با کمک آن ترجمه آسان ترین کار دنیاست. اما اینطور نیست، اگر چند بار از آن استفاده کنید، به اشتباهات بدیهی گوگل ترنزلیت پی می برید. ترجمه امری فراتر از ترجمه ماشینی است و هرکسی تنها با کمک ترجمه گوگل یا نرم افزارهای مشابه نمی تواند مترجم خوبی باشد. درمطالب بعدی وبلاگ بیشتر با نرم افزارهای کمک مترجم آشنا می شویم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ترجمه کلیک کنید.

Google Translate، گوگل ترنزلیت

مترجم کیست؟

مترجم یا برگرداننده کسی است که مسئول درک و معادل یابی کلمات و عبارات زبان مبدا در زبان مقصد است. او نقش بسیار مهمی در تبادل فرهنگی ایفا می کند. اگر او درک درستی از مفاهیم، عبارات و فرهنگ زبان مبدا یا مقصد نداشته باشد، ممکن است این مفاهیم را اشتباه به زبان مقصد منتقل کند و دو فرهنگ را اشتباه به یکدیگر معرفی کند. پس کسی مترجم نامیده می شود که قاعدتا بر دو زبان یا بیشتر تسلط دارد.

انواع ترجمه

بطور کلی ترجمه به دو دسته تقسیم می شود:

  1. ترجمه کتبی

  2. ترجمه شفاهی

  • ترجمه شفاهی همزمان (simultaneous)

  • ترجمه شفاهی پیاپی (consecutive)

  • ترجمه شفاهی همراه (facilitating)

در پست های بعدی وبلاگ بیشتر با ترجمه شفاهی آشنا می شویم.

برای آشنایی بیشتر با فضای کاری مترجم شفاهی نگاهی به ویدئو کوتاه زیر بیندازید. این ویدئو بخشی از فیلم مترجم (The Interpreter)، با بازی شان پن و نیکول کیدمن است که در سال 2005 به کارگردانی سیدنی پولاک منتشر شده است.

 


دریافت

تفاوت ترجمه شفاهی و ترجمه کتبی

در ترجمه کتبی، مترجم بصورت مکتوب متن زبان مبدا را در دست دارد و همچنین زمان کافی برای برگرداندن مطالب و بررسی کردن تمام جنبه های لغوی کلمات و عبارات دارد؛ ولی در ترجمه شفاهی، مترجم باید همزمان هرآنچه را می شنوند به زبان مقصد بیان کند و زمان کافی برای پیدا کردن معنی کلمات و عبارات از دیکشنری یا هیچ منبع دیگری ندارد. درنتیجه در ترجمه شفاهی، مترجم به حرفه و تسلط بیشتری نیاز دارد. پس مترجم های شفاهی می توانند کتبی ترجمه کنند ولی مترجم های کتبی بدون کسب مهارت های لازم نمی توانند شفاهی ترجمه کنند. چرا که مترجم شفاهی باید قدرت شنیداری و مکالمه بسیار خوب و قوی داشته باشد که هم مهارت و هم تمرینات بسیاری لازم است.

تفاوت ترجمه شفاهی و کتبی

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید باشد. لطفا هر نوع انتقاد یا پیشنهاد خود را کامنت بگذارید یا از طریق ایمیل (صفحه تماس با من) با من در تماس باشید. شما می توانید ازطریق صفحه "درباره من" بیشتر با من و وبلاگ آشنا شوید و برای دنبال کردن من در اینستاگرام و دیدن پیج، روی لوگو اینستاگرام کلیک کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی